ESC: Poplatky pri zrušení ubytovania či zájazdu

Obsah listopadového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 11/2018 Obsah listopadového dTestu

Vydané: 2.6.2016    Publikované v časopise 6/2016

Medzi viac ako tisíckou kontaktov so spotrebiteľmi, ktoré vlani zaznamenala česká pobočka siete Európskych spotrebiteľských centier (ESC), sa opakovane objavovali problémy so storno poplatkami za zrušenie zájazdov a ubytovania zahraničných subjektov. Pri riešení sporov českých spotrebiteľov s nemeckými a rakúskymi cestovnými kanceláriami a ubytovateľmi sa právnici siete ESC mohli oprieť o predchádzajúce rozhodnutie tamojších súdov a vymôcť pre spotrebiteľov nižšie poplatky za to, že si svoj výber rozmysleli s predstihom pred začiatkom pobytu.

Ľudia si niekedy neuvedomujú, že pri surfovaní na stránkach cestovných kancelárií či ubytovateľov stačí kliknúť na políčko „Objednať“ a pobyt je objednaný záväzne. Následne sa čudujú, že od nich spoločnosti z niektorých zemí EÚ požadujú storno poplatky až do výšky 100 %, keď sa rozhodnú pobyt z akýchkoľvek dôvodov zrušiť. Taká výška však nie je vždy opodstatnená.

Vďaka právnym argumentom nemeckých právnikov ESC sa podarilo v jednom z prípadov znížiť storno poplatok požadovaný v nemeckej cestovnej kancelárií od českého spotrebiteľa zo 40 % na 20 %. Spotrebiteľ požadované storno vo výške 40 % zaplatil, ale naďalej chcel vyjednať bezplatné zrušenie svojej objednávky, nakoľko cestovná kancelária mala dosť času predať zájazd niekomu inému. ESC nakoniec prinútilo spoločnosť, aby sa zachovala v súlade s príslušnou nemeckou judikatúrou, podľa ktorej sa môže požadovať maximálne 20 % storno poplatok, ak je zájazd zrušený viac ako 30 dní pred jeho začiatkom. Spotrebiteľ tak dostal späť polovicu zaplateného poplatku cca. 163 €.

V posledných rokoch silnie kampaň propagujúca rakúske destinácie a láka stále viac Čechov na strávenie aktívnej dovolenky v krajine našich južných susedov. Pri surfovaní medzi on-line ponukami na ubytovanie je vhodné pozrieť sa aj na prípadné podmienky záväznej rezervácie. Mnohí ubytovatelia totiž dodržujú vzorové obchodné podmienky vychádzajúce z rakúskej judikatúry, podľa ktorých je zrušenie pobytu v predstihu troch mesiacov bezplatné. Od troch do jedného mesiaca pred plánovaným začiatkom pobytu je storno 40 %. Lehota kratšia ako mesiac, ale dlhšia ako týždeň, znamená storno poplatok 70 % a zrušenie pár dní pred pobytom je 90 % ceny.

Nezáleží pritom na dôvode zrušenia pobytu. Ubytovatelia preto zvyčajne nie sú ochotní z týchto požiadaviek na storno poplatky zľaviť ani v prípade choroby rodinných príslušníkov a podobne.

Európske spotrebiteľské centrum (ESC) poskytuje spotrebiteľom informácie o ich právach na jednotnom európskom trhu. Právnici ESC bezplatne pomáhajú spotrebiteľom riešiť ich problémy s obchodníkmi z iných krajín EÚ, Islandu či Nórska.

Kontakty na ESC SR:
Mierová 19, 827 15 Bratislava 212
e-mail: info@esc-sr.sk
telefón:+421 24854 2019
http://www.esc-sr.sk


Prihlásiť