Ako testujeme autosedačky

Podiel čiastkových skúšok na celkovom hodnotení

Ochrana dieťaťa 50 %, ovládanie 40 %, komfort 10 %.

Limity hodnotenia

Niektoré čiastkové hodnotenia môžu byť limitované hraničnými hodnotami. V takom prípade nemusí celkové hodnotenie vyjadrovať vážený priemer čiastkových hodnotení.

Bezpečnosť (ochrana pred úrazom pri nehode)

Pri nárazových skúškach meriame posun hlavy, pôsobiace sily a vypočítame riziko poranenia hlavy, ďalej meriame sily pôsobiace na hrudník, krk a najnovšie aj sily v oblasti brucha.

Pri každej sedačke testujeme toľko možných variantov, koľko možností prevážania sedačka ponúka. Napríklad skúšame pozíciu v smere jazdy, aj proti smeru jazdy, rôzne polohy chrbtovej opierky, upevnenie sedačky bezpečnostným pásom vozidla aj Isofixom. Autosedačky, ktoré majú viac rozsahov testujeme s figurínami podľa daných hmotnostných skupín. Zverejňujeme najhorší výsledok.

Skúška čelného nárazu prebieha pri rýchlosti 74 km/h so špeciálne upravenou karosériou vozidla (VW Golf VII). Pri umiestnení sedačky v smere jazdy používame vždy najmenšiu a najväčšiu figurínu vhodnú na prepravu v danej konfigurácii sedačky. Pri sedačke umiestnenej proti smeru jazdy používame najväčšiu figurínu.

Skúška bočného nárazu prebieha pri rýchlosti 27 km/h, sedačka sa umiestni na lavicu, ktorá vráža do prekážky simulujúcej dvere automobilu. Poloha lavice a dverí je nastavená tak, aby zvierali uhol 80 stupňov, ktorý lepšie simuluje smer nárazu pri nehode, keď sú väčšinou obe autá v pohybe.

Experti hodnotia aj stabilitu sedačky na sedadle vozidla a vedenie pásu na upevnenie sedačky. Pri praktických skúškach sa sedačka inštaluje v troch rôznych vozidlách (Opel Adam, Ford C-Max, VW Golf VII)

Ovládanie a ergonómia

Návod na používanie: traja odborníci a traja laici posudzovali návody z hľadiska úplnosti obsahu, zrozumiteľnosti a navádzania. Pri výrobkoch sa okrem iného zameriavali na povinné varovné nápisy aj na ich viditeľné umiestnenie.

Riziko chybnej inštalácie: chybne upevnený detský zádržný systém znižuje ochranu dieťaťa pri nehode, a zvyšuje tak nebezpečenstvo úrazu. Z tohto dôvodu hodnotíme jednoduchosť inštalácie a nevyhnutný počet krokov pri upevňovaní.

Jednoduchosť pútania dieťaťa a prispôsobenie sedačky jeho výške testujeme so skutočnými deťmi a nie iba s figurínami, ktoré simulujú priemernú postavu dieťaťa v danom veku. Tieto testy robíme opäť v spomínaných vozidlách. Hodnotíme aj komfort dieťaťa v sedačke: posudzujeme, ako pohodlne sa dieťaťu v sedačke sedí, vhodnosť uhlov opierok, dostatok vnútorného priestoru pre nohy, ruky a ramená (chrbát), oporu nôh, odvetrávanie, čalúnenie a výhľad dieťaťa zo sedačky. Sledujeme aj to, koľko priestoru v aute sedačka zaberá.


V rámci hodnotenia údržby a čistenia odborníci posudzovali: zrozumiteľnosť symbolov odporúčanej údržby (aj informácie o materiálovom zložení), vyzlečenie poťahu, vlastnú údržbu, pevnosť švíkov aj opätovné navlečenie poťahu na konštrukciu sedačky.

Nežiaduce látky

Časti autosedačiek, ktoré môžu prísť do styku s dieťaťom sme testovali aj na prítomnosť toxických chemických látok: polycyklické aromatické uhľovodíky (PAU), ftaláty, spomaľovače horenia, fenoly, organocínové zlúčeniny, ťažké kovy a formaldehyd. Limity obsahu konkrétnych látok (niektorých ftalátov, spomaľovačov horenia, organocínových zlúčenín alebo fenolov) vychádzajú napríklad zo štandardu ÖkoTex č. 100. Limity pre formaldehyd zodpovedajú smernici ISO 14184-1. Polycyklické aromatické uhľovodíky hodnotíme podľa dokumentu AfPS GS 2014:01 PAK.

Prihlásiť