Test raňajkových cereálií pre deti 2008

Sdílejte

Publikované v časopise 11/2008

Kupujete aj vy deťom cereálie na raňajky a ste presvedčení, že tak robíte niečo pre ich zdravie? Náš test porovnal rôzne výrobky a zistil, že tieto cereálie obsahujú príliš veľa cukru a všeobecne zdraviu veľmi neprospievajú.

Sladká bomba

Zdravé, chutné a výživné raňajky. Tak nejako sa snažia tváriť detské raňajkové cereálie. Lákavé príchute a obal ozdobený kreslenými postavičkami. Ktoré dieťa by odolalo Asterixovi s Obelixom? A ktorá matka nepodľahne prosbám svojej ratolesti, obzvlášť keď požaduje výnimočne niečo zdravé?
Bohužiaľ, idylka sa nekoná. Detské cereálie nie sú onými proklamovanými zdravými raňajkami.

Z detskej obezity sa stáva celosvetový problém. Podľa organizácie IOTF (InternationalObesityTaskForce) je jedno z desiatich detí na svete obézne, to je viac ako 155 miliónov detí na celom svete. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie trpí päť miliónov detí vo veku do päť rokov nadváhou. Čo znamená, že obezita sa začína týkať čím ďalej tým menších detí. Tento trend sa nevyhýba ani Slovenskej republike.
Prieskumy ukazujú, že príčin detskej obezity je niekoľko. Zahŕňajú nízke povedomie o správnom stravovaní, nepravidelné stravovanie a zlé stravovacie návyky. Zvyšujúca sa popularita jedál bohatých na cukry, pizze, hamburgery a iné fastfoodové požívatiny so sebou prináša zvýšený príjem energie, hlavne cukrov a tukov, ale tiež solí. Ten je čím ďalej tým menej kompenzovaný aktívnym pohybom. „Diéta“ zložená z nasýtených tukov a soli má zásadný vplyv na krvný tlak a hladinu cholesterolu. Množstvo prijímaného cukru, tukov a soli je však otázkou návyku. Deti by mali byť odmalička vedené k zdravým stravovacím návykom, k príjmu pestrej stravy v primeranom množstve a tieto návyky by si mali udržať celý život, podľa príslovia čo sa za mlada naučíš, v starobe akoby si našiel. Snaha výrobcov potravín ide, bohužiaľ, proti tejto snahe. Masívna propagácia detských potravín bohatých na tuk, cukor a soľ je, bohužiaľ, významným faktorom podieľajúcim sa na celosvetovom probléme detskej obezity.

Na globálnu výzvu globálna odpoveď

Najväčšie nadnárodné spoločnosti minuli iba v roku 2006 za reklamu na jedlo 7,8 miliardy amerických dolárov. A práve detské raňajkové cereálie sú druhom detskej potraviny, ktorá je výrobcami predstavová ako ideálne zdravé raňajky. Výsledky nášho testu však ukazujú, že ich tvrdenie je ďaleko od pravdy.
Pretože detská obezita je celosvetový problém a pretože veľkí výrobcovia sú v globálnom svete všade rovnakí, porovnali sme výrobky najväčších hráčov na trhu (hlavne firiem Kellogg's a Nestlé), ale aj miestnych výrobcov v 32 krajinách sveta z Európy, Ázie, Severnej a Južnej Ameriky, Austrálie a Afriky. Cieľom celosvetového testu bolo zistiť, aké odlišné sú „rovnaké“ výrobky v jednotlivých častiach sveta, kde sa snažia deti „vykŕmiť“ viac a kde menej.
Test sa stal súčasťou celosvetovej spotrebiteľskej kampane JunkFoodGeneration, ktorá bojuje proti detskej obezite a snaží sa donútiť globálnych hráčov, ktorí majú vplyv na propagáciu nezdravých potravín pre deti, aby uznali svoj podiel na globálnej zodpovednosti proti šíreniu detskej obezity.
Kampaň je vedená celosvetovou spotrebiteľskou organizáciou ConsumersInternational a viac podrobností o nej nájdete na stránkach http://www.junkfoodgeneration.org/, kde môžete kampaň aj podporiť.

Kellogg's a Nestlé: „osladia“ to celému svetu

Tieto dve nadnárodné spoločnosti pôsobia na celom svete a všade predávajú rovnaké alebo veľmi podobné výrobky. Celosvetový test sa zameral na cereálie určené deťom do 12 rokov s čokoládovou, medovou alebo inou sladkou príchuťou. Laboratórne sme merali obsah cukru, tuku, nenasýtených mastných kyselín, bielkovín, sodíka (soli) a vlákniny. Rovnaké alebo podobné výrobky boli porovnané v rámci jednotlivých regiónov aj celosvetovo, aby sa zistilo, či majú rovnakú kvalitu.
Celosvetovo bolo vybraných 13 výrobkov, ktoré boli nájdené skoro na všetkých kontinentoch, osem od firmy Kellogg's a päť od firmy Nestlé (nie všetky sú však na českom trhu). K tomu každá krajina pridala svoje vlastné výrobky, ktoré sa tak mohli porovnať s výrobkami globálnych značiek. Pri hodnotení obsahu jednotlivých látok sa pri všetkých výrobkoch vychádzalo z Nariadenia Európskej komisie o výživových a zdravotných tvrdeniach pri označovaní potravín a z odporúčaní britskej Food Standard Agency. Na základe týchto dokumentov bolo stanovené rozpätie pre obsah jednotlivých zložiek (cukry, tuky, sodík, vláknina). Pre obsah transmastných kyselín sa vychádzalo z dánskej legislatívy.
Výsledky testu sú pomerne skľučujúce. Všetky testované detské cereálie obsahovali príliš veľa cukru. Niektoré boli navyše veľmi kalorické, iné zas trpeli nedostatkom vlákniny. Aj keď je to paradoxné, tak sa medzi testovanými výrobkami objavili aj príliš sladké cereálie s veľký obsahom soli.

Cukor nad zlato?

Všetci výrobcovia sa snažia zlákať deti a ich rodičov na nákup kreslenými postavičkami na obaloch, niektorí aj darčekmi vnútri balenia. Pre deti sa tak z cereálií stáva atraktívny artikel. Pritom i cenové rozdiely sú značné a „značkové“ cereálie globálnych výrobcov, ktorí si na tieto praktiky zvlášť potrpia, nie sú práve najlacnejšie.
Výrobcovia sa snažia informovať spotrebiteľa o odporúčaných denných dávkach jednotlivých živín pomocou „semaforov“ znázorňujúcich percento odporúčanej dennej dávky. Nerobia to však všetci, niektorí sa iba „chvália“ pomerom vitamínov a na cukry a tuky akoby zabudli, iní to robia malinkými, nečitateľnými písmenami. Zároveň sa však snažia kupujúcich dospelákov nalákať na „zdravé raňajky“, celozrnné cereálie, vitamíny a minerálne látky. O vysokej energetickej hodnote svojich výrobkov sa nezmieňuje žiadny.

„Globálne“ cereálie v porovnaní
Pre porovnanie sme vybrali tie cereálie veľkých značiek, ktoré sa predávajú na českom trhu.

 

Nestlé Nesquik
Obsah tuku bol vo väčšine z 22 výrobkov v norme, vyšší obsah mal hlavne výrobok z Čile, naopak, najnižší (až o 50 percent nižší ako ostatné) výrobky z Austrálie a Nového Zélandu. Cukru mali všetky výrobky až-až. Najviac však francúzsky, brazílsky, ale aj český Nesquik.
Väčšina výrobkov obsahovala vyhlásenie o zdravotnej prospešnosti celozrnných cereálií, o obsahu vitamínov a minerálov, no iba 41 percent obsahovalo aj informáciu o obsahu jednotlivých látok vzhľadom k odporúčaným denným dávkam.

 

Nestlé Cheerios
Obsah tuku bol najnižší v českom a poľskom výrobku. Z ôsmich výrobkov ho obsahoval najviac produkt z Portugalska. Ale všeobecne bol vo všetkých výrobkoch v norme. Cheerios zo Spojených štátov obsahovali príliš veľa soli, v ostatných bolo zistené primerané množstvo. Priemerne 33 percent cukru je aj v týchto cereáliách príliš. Informácie o zdravotnej prospešnosti látok obsiahnutých v týchto cereáliách obsahovalo 88 percent všetkých balení.

 

Nestlé Chocapic
Prijateľný obsah tukov, iba v portugalskej vzorke trochu vyšší. Príliš vysoký obsah soli bol nájdený vo výrobku z Argentíny, zatiaľ čo čílsky Chocapic neobsahoval skoro žiadnu soľ. Všetky výrobky však majú príliš vysoký obsah cukru (37 percent v priemere).
Všetky tiež majú na obale kreslené postavičky, 70 percent z nich však neobsahuje žiadne informácie o obsahu jednotlivých látok vzhľadom k odporúčaným denným dávkam.

 

Nestlé Cookie Crisp
Obsah tukov bol najvyšší vo výrobku z Malajzie a Thajska, ale vo všetkých bol v norme. Ázijské výrobky tiež mali viac soli, než je vhodné. Príliš vysoký obsah cukru vo všetkých výrobkoch bol „korunovaný“ produktom zo Spojených štátov so 41,5 percentami.
Polovica týchto cereálií uvádzala informáciu o obsahu jednotlivých látok vzhľadom k odporúčaným denným dávkam.

 

Kellogg's Smacks
Všetkých deväť zastúpených výrobkov malo nízky obsah tuku, rovnako ako soli. To však neplatí o cukre. Priemerných 45 percent cukru a 55 percent cukru vo výrobku zo Spojených štátov radí tieto cereálie medzi najväčšie cukrové „bomby“. Informácie o obsahu jednotlivých látok vzhľadom k odporúčaným denným dávkam neuvádza na obale 56 percent výrobkov, vrátane českej vzorky.

 

Sú české cereálie zdravšie?

V prílišnom obsahu cukru nie sú o nič lepšie ako ostatné. Navyše, niektoré z nich majú vyšší obsah tuku a dokonca aj transmastných kyselín a objavili sme aj výrobok s prekvapivo nízkym obsahom vlákniny.
Celkom bolo testovaných 15 druhov detských raňajkových cereálií. Z hľadiska obsahu tuku bola väčšina výrobkov v norme a obsahovala jeho menšie alebo ešte prijateľné množstvo. Iba cereálie Biskiti čokoládové obsahovali prekvapivo veľké množstvo tukov, a to 17 percent, čo je vysoko nad priemerným štvorpercentným obsahom tuku.
V dvoch výrobkoch od spoločnosti Bona Vita, Čokoflek a Šmudlov mls bol navyše objavený zvýšený v obsah transmastných kyselín (1,5, resp. 1,3 percenta). Tieto mastné kyseliny, ktoré boli v minulosti  produktom priemyselného stužovania tukov, sú jedny z najhorších, čo sa týka zvyšovania hladiny cholesterolu v krvi. Namerané množstvá sú nízke, ale pri väčšine ostatných výrobkov sa hodnoty pohybovali pod 0,1 percenta. Vzhľadom na to, že ide o čokoládové guľôčky a lupienky, ktoré ponúka skoro každý výrobca, nie je zvýšený obsah týchto látok nijako odôvodniteľný.
Veľmi vysoký obsah cukru, pri všetkých výrobkoch viac ako 22 percent, je dôkazom, že nejde o výrobky vhodné ako zdravé raňajky a že myšlienku „živiť“ nimi svoje deti dlhodobo by ste si mali dôkladne rozmyslieť.
Čo sa týka obsahu solí, boli všetky výrobky v pásme nízkeho obsahu, na rozdiel od niektorých zahraničných cereálií.
Nestlé Nesquik, Nestlé Chocapic, Lidl/Crownfield Choco Moons a Emco Biskiti čokoládové sú výrobky s vyšším obsahom vlákniny. Stále však platí to, že sú presladené, čo vyšší obsah vlákniny nevykompenzuje.

Salámovci, buchtičkári a spol.

Emco Biskiti čokoládové je výrobok, ktorý sa v našom hodnotení umiestnil na poslednom mieste. Nielenže obsahuje veľa cukru, ale aj množstvo tukov je enormné. A čo je horšie, obsahuje skoro 8 percent nasýteného tuku.
Výrobca na obale vyzdvihuje „zdravosť“ svojho výrobku poukazovaním na ovsené vločky, z ktorých je zložený, a na prídavok obilných klíčkov. K deťom sa na zadnej strane prihovárajú karikatúry buchtičkára kysnutého, salámovca tučnučkého, klobásy mastnučkej a tučniaka veľkého. Tí sú zahnaní odvážnymi biskitmi, ktorí sú zdraví a obratní. To je veľmi úsmevný príbeh, hlavne ak je uvedený na výrobku, ktorý je medzi konkurenciou zďaleka najvýdatnejším a veľmi sladkým.
Na angažované biskity máme jedinú radu. Nedávajte ich deťom na raňajky, potom im určite môžete dopriať sem-tam nejakú tu mastnučkú klobásu alebo buchtičku od starkej. Tým sa tučniakovi veľkému vyhnete rozhodne skôr.
 

Ke stažení:

Test s výsledkami

Testované výrobky - dětské cereálie (porovnat)

Databáze testovaných výrobků

Detské cereálie (15 výrobků)
poslední aktualizace: 1.11.2008


Prihlásiť