Pre akú situáciu je tento vzor vhodný?
Pokiaľ podnikateľ propaguje svoje výrobky alebo služby tvrdeniami, ktoré sú klamlivé, ak sa nejedná o reklamu v televízii či rozhlase, alebo o tvrdenie týkajúce sa potravín, liekov, veterinárnych liečiv, kozmetických výrobkov, potravín na osobitné výživové účely vrátane dojčenských prípravkov a následných doplnkových prípravkov, výživových doplnkov a spotrebiteľsky balených minerálnych, pramenitých a pitných vôd.
Ako tento vzor využiť?
Podľa § 3 ods. 2 zákona č. 147/2001 Z. z., o reklame sa klamlivá reklama zakazuje. Podľa § 45 Obchodného zákonníka potom príslušný štátny orgán pri posudzovaní klamlivosti reklamy zohľadňuje všetky jej znaky, najmä informácie, ktoré obsahuje o:
- tovare a službách, ich dostupnosti, vyhotovení, zložení, spôsobe a dátume výroby alebo dodania, vhodnosti a spôsobe použitia, množstve, zemepisnom alebo obchodnom pôvode alebo o výsledkoch, ktoré možno očakávať od ich použitia, alebo o výsledkoch ich skúšok alebo kontrol,
- cene alebo spôsobe, akým je vypočítaná a o podmienkach, za ktorých sa tovar a služby dodávajú alebo poskytujú,
- charakteristických znakoch súťažiteľa reklamy, najmä jeho totožnosti, kvalifikovanosti, jeho chránenom priemyselnom práve, duševnom vlastníctve, ocenení alebo vyznamenaní.
Orgán dozoru môže požadovať od objednávateľa reklamy, aby preukázal skutočnosti tvrdené v reklame. Pokiaľ ich nepreukáže, môže orgán dozoru vychádzať z toho, že tvrdenia v reklame sú klamlivé.
Príslušnými orgánmi, na ktoré by sa mal spotrebiteľ v prípade, že sa chce podať sťažnosť na klamlivú reklamu sú:
- Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie v prípade reklamy v rozhlase a televízii,
- Orgány úradnej kontroly potravín, Štátny ústav pre kontrolu liečiv, Ústav štátnej kontroly veterinárnych biopreparátov a liečiv, Úrad verejného zdravotníctva SR v osobitných prípadoch,
- Slovenská obchodná inšpekcia v ostatných prípadoch, keď vecnú príslušnosť nevykonávajú osobitné orgány dozoru.