Pre akú situáciu je tento vzor vhodný?
Zrejme najčastejším predmetom reklamácie je reklamácia vyúčtovania spotrebovanej energie. Ak chce spotrebiteľ reklamovať vyúčtovanie energie, je potrebné najskôr nahliadnuť do zmluvy a obchodných podmienok príslušného dodávateľa, kde spravidla bývajú uvedené podrobnosti o postupe pri vybavovaní reklamácie. Ide najmä o informácie, kde a akou formou je reklamáciu potrebné uplatniť, v akej lehote od zistenia závady alebo porušenie štandardov kvality musí byť taká reklamácia uplatnená a ďalej, či môže alebo naopak nesmie byť po svojom podaní reklamácia dodatočne menená (napr. čo do dôvodov) alebo doplňovaná. Obchodné podmienky dodávateľa nesmú byť v rozpore s vyhláškou Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 315/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávanej elektriny a poskytovaných služieb. Podľa tejto vyhlášky je poskytovateľ povinný vybaviť reklamáciu vyúčtovania zaslaním písomného oznámenia o vybavením reklamácie vyúčtovania alebo navrátenia zaplatených preplatkov najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia reklamácie. V tej istej lehote je dodávateľ povinný odstrániť zistené nedostatky vyúčtovania.
Ako tento vzor využiť?
Reklamáciu je potrebné uplatniť u poskytovateľa elektriny, s ktorým je spotrebiteľ v zmluvnom vzťahu. Reklamáciu je možné uplatniť akýmkoľvek spôsobom (písomne, telefonicky, elektronicky atď.) Poskytovatelia služieb často zriaďujú zákaznícke linky a nabádajú zákazníkov, aby ich prostredníctvom reklamácie riešili. Tieto linky poslúžia dobre pre prvotnú informáciu, možno však odporučiť následne uplatniť reklamáciu vždy písomnou formou - tá zabezpečí preukázateľnosť vašich tvrdení - kedy bola reklamácia uplatnená, čo bolo jej obsahom atď. V reklamácii je potrebné uviesť svoje identifikačné údaje (meno, adresa) a údaje reklamovanej faktúry (variabilný symbol, zákaznícke číslo, číslo odberného miesta), prípadne popísať iné reklamované vady. Ak reklamujete nesprávnosť merania, je vhodné uviesť aj číslo elektromeru a prípadne zistené stavy. Ďalej je vhodné uviesť presný popis reklamovanej skutočnosti a prípadne tiež navrhnúť dôkazy na jej preukázanie.