Reklamácia vyúčtovania elektrickej energie

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Vydané: 1.4.2012   

V prípade, že dodávateľ tepla, plynu či elektrickej energie neplní svoje povinnosti stanovené energetickým zákonom, či inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, či konkrétnou zmluvou s koncovým odberateľom elektriny, možno tieto dodávky reklamovať ako každý iný tovar.

Pre akú situáciu je tento vzor vhodný?

Zrejme najčastejším predmetom reklamácie je reklamácia vyúčtovania spotrebovanej energie. Ak chce spotrebiteľ reklamovať vyúčtovanie energie, je potrebné najskôr nahliadnuť do zmluvy a obchodných podmienok príslušného dodávateľa, kde spravidla bývajú uvedené podrobnosti o postupe pri vybavovaní reklamácie. Ide najmä o informácie, kde a akou formou je reklamáciu potrebné uplatniť, v akej lehote od zistenia závady alebo porušenie štandardov kvality musí byť taká reklamácia uplatnená a ďalej, či môže alebo naopak nesmie byť po svojom podaní reklamácia dodatočne menená (napr. čo do dôvodov) alebo doplňovaná. Obchodné podmienky dodávateľa nesmú byť v rozpore s vyhláškou Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 315/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávanej elektriny a poskytovaných služieb. Podľa tejto vyhlášky je poskytovateľ povinný vybaviť reklamáciu vyúčtovania zaslaním písomného oznámenia o vybavením reklamácie vyúčtovania alebo navrátenia zaplatených preplatkov najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia reklamácie. V tej istej lehote je dodávateľ povinný odstrániť zistené nedostatky vyúčtovania.

 

Ako tento vzor využiť?

Reklamáciu je potrebné uplatniť u poskytovateľa elektriny, s ktorým je spotrebiteľ v zmluvnom vzťahu. Reklamáciu je možné uplatniť akýmkoľvek spôsobom (písomne, telefonicky, elektronicky atď.) Poskytovatelia služieb často zriaďujú zákaznícke linky a nabádajú zákazníkov, aby ich prostredníctvom reklamácie riešili. Tieto linky poslúžia dobre pre prvotnú informáciu, možno však odporučiť následne uplatniť reklamáciu vždy písomnou formou - tá zabezpečí preukázateľnosť vašich tvrdení - kedy bola reklamácia uplatnená, čo bolo jej obsahom atď. V reklamácii je potrebné uviesť svoje identifikačné údaje (meno, adresa) a údaje reklamovanej faktúry (variabilný symbol, zákaznícke číslo, číslo odberného miesta), prípadne popísať iné reklamované vady. Ak reklamujete nesprávnosť merania, je vhodné uviesť aj číslo elektromeru a prípadne zistené stavy. Ďalej je vhodné uviesť presný popis reklamovanej skutočnosti a prípadne tiež navrhnúť dôkazy na jej preukázanie.


Prihlásiť