Ako si vybrať monitor

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Aktualizováno: 29.7.2019

Ak plánujete zaobstarať si nový počítačový LCD monitor, odporúčame vám, okrem prečítania našich testov, popremýšľať aj o základných vlastnostiach a parametroch tejto techniky.

LCD monitory sú dnes už všeobecne rozšírené. Tie kvalitné poskytujú vynikajúcu kvalitu obrazu, vysoké rozlíšenie a netrpia obrazovými chybami a skreslením. Na pohľad sú príjemnejšie a  neunavujú natoľko oči. LCD monitory sú aj oveľa ľahšie a tenšie, takže vďaka nim ušetríte miesto na pracovnom stole. Spotrebujú aj relatívne málo elektrickej energie.

Rozmery monitora

Pred nákupom sa zamyslite nad vhodnou veľkosťou monitora. Väčšie monitory majú širšie využitie, napríklad sa na nich dajú bez problémov zobraziť dve okná s dokumentmi vedľa seba.

Prakticky všetky modely sa vyrábajú v širokouhlom pomere strán 16:9 alebo 16:10 − to je klasický širokouhlý formát súčasných LCD televízorov, v týchto rozmeroch vysielajú aj širokouhlé televízne programy. Na trhu nájdete aj širšie monitory (často pod označením „ultrawide“), ktoré disponujú pomermi strán 21:9, 31:9 alebo 31:10. Tento formát je vhodný na prácu s viacerými oknami na jednom monitore. Využitie nájde aj pri sledovaní filmov, ktoré využívajú najmä pomer strán 21:9. Nakoniec sú tieto monitory vhodným nástrojom aj pre hráčov počítačových hier.

K najpopulárnejším monitorom v súčasnosti patria obrazovky s uhlopriečkou 24 palcov. Monitory s väčšou uhlopriečkou sú ideálne vtedy, ak potrebujete viac priestoru na prácu s dokumentmi, úpravu fotografií, strihanie videa, alebo ak chcete sledovať filmy na DVD alebo blu-ray diskoch.

V súvislosti s veľkosťou monitora je vhodné brať do úvahy aj veľkosť stola. Hoci veľký monitor môže byť lákavý, je vhodné umiestniť ho na dostatočne hlboký stôl, aby jeho sledovanie bolo pohodlné.

V posledných rokoch naberajú na význame zakrivené monitory. Ak sedíte priamo pred nimi, vďaka zaokrúhleniu plochy displeja lepšie pokrývajú vaše zorné pole. Nehodia sa však príliš na sledovanie pod uhlom, alebo z väčšej vzdialenosti.

Natívne rozlíšenie

LCD monitory zobrazujú obraz pomocou mriežky zloženej z miniatúrnych obrazových bodov, pixelov. Uvádza sa pod pojmom natívne (základné) rozlíšenie, čo zároveň znamená maximálne rozlíšenie, aké sú schopné zobraziť. Ak je, naopak, rozlíšenie signálu prichádzajúceho do monitora nižšie, dochádza k jeho prepočítaniu na natívne rozlíšenie, čím môže dôjsť k nepatrnému zhoršeniu kvality obrazu.

Pozorovacie uhly

Pozorovacie uhly udávajú rozpätie, pod akým uhlom šikmého pozorovania bude obraz stále rovnaký a nebude vykazovať zmeny jasu, kontrastu ani farebnej reprodukcie. Pokiaľ budete sedieť priamo pred monitorom, nehrajú takú veľkú rolu, ale ak budete monitor používať aj na sledovanie filmov, alebo hranie hier s viacerými ľuďmi, zamerajte sa aj na tento parameter.

Jas

Jas, čiže svietivosť monitorov sa uvádza v kandelách na meter štvorcový (cd/m2). Väčšina monitorov má svietivosť 250 cd/m2 a vyššiu, čo je viac ako postačujúce. Pozor, v obchodoch môžu byť monitory nastavené na maximálny jas preto, aby vyzerali lepšie. Je nutné dodať, že pri hraní hier, alebo sledovaní videa, môže byť vhodný jas nastavený na vysoké hodnoty, pri dlhodobejšom sledovaní a najmä čítaní textu nemusí byť príjemný a je vhodné ho znížiť.

Kontrast

Kontrast udáva rozdiel medzi najsvetlejšou bielou a najtmavšou čiernou, aké dokáže monitor zobraziť. Vhodný je monitor s kontrastným pomerom aspoň 400:1.

Čas odozvy

Čas odozvy sa udávaná v milisekundách (ms) a vyjadruje, za aký čas obrazový bod monitora zmení farbu. Čím kratší je čas, tým je to, pochopiteľne, lepšie, lebo sa tým znižuje šanca vzniku „duchov“ a rozmazanie obrazu pri zobrazovaní rýchlych pohybov. Čo najkratší čas odozvy je dôležitý najmä pre hráčov najnovších počítačových hier a konkrétne pracovné využitie. Pri bežnom používaní nie je taký dôležitý. Bežné monitory majú odozvu priemerne okolo 8 milisekúnd, tie najlepšie dosahujú okolo 2 milisekundy.

Čas odozvy sa môže uvádzať v dvojakej podobe. Buď ako čas uplynulý medzi zmenou pixelu z čiernej na bielu a späť na čiernu, alebo ako čas potrebný na zmenu z jedného odtieňa sivej, na iný odtieň sivej. Kým prvá možnosť je štandardizovaná a umožňuje porovnanie medzi modelmi od rôznych výrobcov, v druhom prípade je definícia menej jasná a každý výrobca môže tento čas merať rôznym spôsobom.

Pripojenie

VGA − Analógová VGA prípojka slúži na pripojenie rôznych grafických kariet na stolové počítače aj notebooky, alebo projektory. V súčasnosti sú tieto konektory na ústupe a nájdete ich skôr v starších prístrojoch.

DVI − Digitálna prípojka, ktorá poskytuje o trochu kvalitnejší prenos obrazu ako analógová. Existujú dva základné druhy − DVI-D je len digitálna, zatiaľ čo DVI-I zvládne tak analógový, ako aj digitálny signál. Preto môžete na DVI konektor pripojiť signál cez adaptér z bežnej VGA prípojky, ale aj naopak.

HDMI − Na väčšine monitorov, grafických kariet, stolových počítačov, notebookov, projektorov alebo herných konzol nájdete dnes HDMI konektor. Je štandardom na prenos zvuku aj videa s vysokým rozlíšením. Pokiaľ je teda monitor zároveň vybavený reproduktormi, alebo vlastným zvukovým výstupom, zvukový signál získate z počítača práve cez HDMI. Konektory HDMI a DVI sú vzájomne kompatibilné, keď použijete adaptér, alebo špeciálny kábel.

USB-C − Na mnohých notebookoch dnes už nenájdete ani dedikovaný obrazový konektor, ani prípojku na napájanie. Na niektorých prístrojoch je všetko riešené univerzálnymi konektormi USB-C, ktoré zaberajú na tele prístroja oveľa menej miesta a zároveň umožňujú súčasný prenos dát aj elektrickej energie. K mnohým notebookom s USB-C konektorom štandardu Thunderbolt preto nie je potrebné pripájať zvlášť nabíjací kábel, alebo periférie. Všetko sa pripojí na monitor, z ktorého následne vedie do počítača jediný kábel.

USB − Niektoré monitory sú vybavené USB prípojkami, takže cez ne môžete pripojiť na počítač rôzne zariadenia, napríklad digitálne fotoaparáty, mp3 prehrávače, alebo mobilné telefóny, čo je pohodlnejšie, ako pripájať tieto zariadenia priamo do počítača. Ak sú USB konektory umiestnené na bokoch monitora a nie na zadnom paneli.

DisplayPort − Na trhu sa šíria konektory DisplayPort. Tak ako HDMI, aj DisplayPort dokáže prenášať súčasne obraz aj zvuk. HDMI častejšie nachádza využitie vi domácej spotrebnej elektronike, DisplayPort je určený skôr na využitie v informačných technológiách.

Reproduktory

Niektoré monitory sú vybavené aj vstavanými reproduktormi, pri modeloch s televíznym tunerom je ich prítomnosť pravidlom. Zvyčajne však ide len o malé skrinky s nízkym výkonom. Kvalita týchto reproduktorov obvykle nedosahuje vynikajúce výkony.

Nastavenie náklonu a výšky monitoru

Monitory sa líšia aj v možnostiach nastavenia stojanu. Väčšina umožňuje upravovať ich sklon, pri drahších modeloch sa dá nastavovať aj výška. Správna výška monitora nad pracovnou plochou je dôležitá z hľadiska pohodlnosti dlhodobejšej práce a predchádzania zdravotných problémom s chrbtom, krkom alebo chrbticou. Obvykle sa uvádza, že horná hrana obrazovky by sa mala nachádzať v úrovni očí.

Ďalšou možnosťou je stojan umožňujúci natáčanie monitora do bokov; najmenej bežná je možnosť monitor rotovať medzi vodorovnou a zvislou polohou (ktorá je ideálna na čítanie dokumentov, alebo dlhých webových stránok).

Databáze testovaných výrobků

PC monitory (42 výrobků)
poslední aktualizace: 2.3.2023


Prihlásiť