Test údeného a marinovaného tofu 2024

Sdílejte

Publikované v časopise 5/2024

Tofu sa spája predovšetkým s vegetariánstvom alebo vegánstvom, o novú chuť však môže obohatiť aj jedálny lístok „mäsožravca“. Otestovali sme dva druhy tofu – údené a marinované. V 17 vzorkách sme zisťovali obsah bielkovín, tuku a soli, skontrolovali sme nežiaduce baktérie a nechýbala ani ochutnávka. Môžeme prezradiť, že tofu vôbec nie je jedno ako druhé. Líšia sa chuťou aj výživovými hodnotami a našli sme aj nepresné etikety.

Čo tiež testujeme

Zo sortimentu sójových výrobkov a rastlinných potravín bohatých na bielkoviny sme pre vás už otestovali:

Tofu je staré viac ako 2 000 rokov. Jeho história siaha do Číny, kde sa začalo používať okolo druhého storočia pred naším letopočtom. Vyrába sa zo sóje, respektíve zo sójového nápoja, ktorému sa obvykle (nesprávne) hovorí sójové mlieko. V mnohých ázijských krajinách má dlhú tradíciu a patrí medzi základné kamene tamojšej kuchyne. V našich končinách bolo tofu dlhú dobu zanedbávanou surovinou a neznámou špecialitou. Vplyvom globalizácie aj s rastúcim záujmom o rastlinné alternatívy živočíšnych produktov a celkovo zdravú výživu si tofu postupne našlo cestu aj do našich obchodov a kuchýň.

Na čo je dobré tofu

Tofu patrí medzi potraviny rastlinného pôvodu s vysokým obsahom pomerne kvalitných bielkovín. Zároveň má relatívne nízky podiel tuku a sacharidov. Okrem proteínu ponúka aj vápnik, železo, vitamíny skupiny B a ďalšie živiny. Stalo sa vyhľadávanou surovinou vegetariánov aj vegánov a alternatívou mäsa. Neobsahuje cholesterol ani lepok, čo z neho robí dobrú voľbu pre ľudí s diétnymi obmedzeniami. Tofu je tiež zdrojom izoflavónov, čo sú fytoestrogény fungujúce podobne ako ľudské hormóny. Viac sa o nich dozviete v teste.

Všeobecne môžeme povedať, že tofu je prospešná potravina, ktorá sa dá zahrnúť do zdravého jedálneho lístka. Odporúča sa konzumovať v rozumnej miere, čo je napokon univerzálne pravidlo pre vyvážené a rozmanité stravovanie.

Ponuka tofu je široká

Dnes už tofu vôbec nie je len výsadou obchodov so zdravou výživou, alebo ázijskými špecialitami a zoženiete ho aj v bežných supermarketoch. Z pestrej ponuky sme pre náš test vybrali 12 vzoriek údeného tofu a päť marinovaných. Zaujímavosťou je výrobok Zeevi Kofu smoky, ktorý sa na prvý pohľad môže javiť ako údené tofu, slovo tofu sa na jeho obale aj objavuje, ale je vyrobený z cíceru. Na porovnanie sme ho tiež zaradili do testu.

V samostatnom článku Niekoľko tvárí tofu vám priblížime, ako sa tofu vyrába, aké druhy existujú a ako ich používať.

Nálož proteínu aj chuti?

Všetkých 17 vzoriek prešlo laboratórnymi analýzami aj senzorickým hodnotením. Zistený obsah bielkovín v tofu predstavoval v priemere 15,2 g/100 g, pričom najvýdatnejšie výrobky poskytovali 20 g/100 g. Obsah tuku v tofu sa pohyboval od 7,8 po 13,1 g/100 g. Výraznejšie rozdiely sa ukázali tiež v množstve soli. Zatiaľ čo jeden výrobok sa zaobišiel prakticky bez nej, v inom prípade sme namerali 1,87 g soli v 100 g, čo sme hodnotili dostatočne.

Dobrou správou je, že mikrobiologický rozbor neodhalil žiadne problémy s nežiaducimi baktériami.

Podrobne sme sa venovali chuti tofu a rozhodne sme mali o čom písať. Medzi tofu sme našli množstvo rozdielov a za ochutnávku sme v súčte rozdávali od veľmi dobrých až po dostatočné známky. Vo výsledkovej tabuľke nájdete detailné hodnotenie vrátane komentárov testujúcich.


uzené tofu (porovnat)

marinované tofu (porovnat)

Databáze testovaných výrobků

Údené a marinované tofu (17 výrobků)
poslední aktualizace: 2.5.2024


Prihlásiť