Kvalita súkromné verzus značkové potraviny

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Publikované v časopise 1/2024

Súčasné zvýšenie cien potravín privádza čoraz viac zákazníkov k súkromným značkám maloobchodných reťazcov. Takto založené privátne značky zahŕňajú napríklad 80 % predanej múky. Je možné spoliehať sa na výrobky predávané pod značkou reťazcov? Pozerali sme sa naspäť na testy potravín z posledných piatich rokov a porovnali sme, ako vyrábajú priváty a ako značkové výrobky.

Tip dtestu

Zhrnutie výsledkov testov z posledných piatich rokov ukázalo, že značky súkromných potravín sa vyrovnajú značkovým výrobkom. Vzhľadom na skúsenosti z našich testov je to jeden z vhodných spôsobov, ako si  znížiť náklady na potraviny. Stále je pravda, že potraviny vyrábané pod názvom maloobchodného reťazca sa predávajú o trochu lacnejšie ako značkové výrobky.

Hneď na začiatku zjednotíme terminológiu. Súkromná značka (privátna) je produkt vyrobený na objednávku maloobchodného reťazca a predáva sa pod jeho názvom. Až na niekoľko výnimiek obchodníci dané výrobky nevyrábajú o to sa postará vybraný výrobca. Zvyčajne však nenájdete jeho názov na obale a ako zodpovedná spoločnosť sa uvádza iba príslušný maloobchodný reťazec. Príklady zahŕňajú značky klobásy Vocílka z Billy alebo Pikok z reťazca LIDL. Môžete si ich kúpiť iba v týchto sieťach a tovar pochádza od niekoľkých výrobcov súčasne.

Naopak, ako značkové (v odbornej terminológii brandové) označujeme potraviny predávané pod názvom konkrétneho výrobcu. Príkladom je Madeta alebo Coca-Cola. Priváty sú lacnejšie ako značkové potraviny. Jedným z dôvodov môže byť aj to, že pri nich odpadajú náklady na reklamu.

Päť rokov, 55 tabuliek

Súkromné značky na našom trhu pracujú asi 20 rokov. Spočiatku nemali veľmi dobré meno. Ich nižšia cena vyvolávala dojem u spotrebiteľov, že ide o menej kvalitné výrobky a je pravda, že ani podľa našich testov v tom čase neboli niektoré veľmi kvalitné. Postupom času sa však zlepšovali a teraz sa pozeráme na ich kvalitu za ostatných päť rokov.

Základom porovnania bolo 55 testov potravín od roku 2019 do roku 2023. Toto sú výsledky celkovo 654 produktov v rôznych kategóriách. Môžeme vám pripomenúť, že medzi nimi je napríklad tvaroh, syr Eidam, vanilková zmrzlina, pšeničná múka, šunka, kuracie mäso, lístkové cesto, alebo mrazená zelenina. Kvôli prehľadnosti sme výsledky roztriedili na mliečne výrobky, mäso a údeniny a ostatné chladené výrobky a trvanlivé potraviny

V tabuľkách sme sa zaujímali o dve známky, ktoré sa udeľujú takmer v každom teste potravín: celkové hodnotenie a výsledok senzorickej analýzy. Pokiaľ ide o mäsové výrobky, mali sme možnosť pridať známku ešte za kvalitu a obsah mäsa, ktorá sa udeľuje takmer vo všetkých testoch mäsa a údenín. Pokiaľ ide o značky, rozlišovali sme značkové (tzv. brandové) a privátny tovar. Okrem toho sme zaznamenali, ktorý reťazec za nimi stojí.

Vyrovnané súboje

Musíme sklamať toho, kto by očakával jednoznačne odchýlky. Súboj súkromných a značkových potravín bol veľmi vyvážený. Priemerne získali potraviny v celkovom hodnotení, bez ohľadu na značku, dobré známky s bodovým ziskom 64 %. Privátne potraviny si v priemere pripisovali 65 %, značkové potraviny 62 %, čo v obidvoch prípadoch znamená dobrý výsledok. Zaujímavý je však prehľad, ktorý uvádza, do ktorej kategórie patrili výrobky z predných miest tabuľky. Aj tu to bolo tesné, lenže o trošku lepšie sa darilo značkovým potravinám. Prvé miesto v tabuľkách obsadili celkovo 28 krát a privátne značky boli prvé 27 krát. Zvlášť úspešné boli značkové mliečne výrobky.

Vo väčšine ostatných aspektov prevládali privátne značky, napríklad v štruktúre celkových známok. Na to sme prišli roztriedením všetkých sledovaných výrobkov od veľmi dobrých po dostatočné. Súkromné značky mali veľmi dobrý alebo dobrý výsledok v 75 % prípadoch, brandové potraviny mali 69 %. V prospech privátnych značiek hovorí aj podiel nedostatočných známok. Za päť rokov ich získalo šesť percent privátnych značiek v porovnaní s deviatimi percentami značkových potravín.

Konkrétne výsledky

Vo všeobecnosti je teda zrejmé, že súkromné značky dosiahli o trochu lepšie výsledky. Tento trend je zrejmý aj pri bližšom pohľade na výsledky v jednotlivý kategóriách. Videli sme najväčší rozdiel medzi obidvomi značkami pri trvanlivých potravinách. Značkové potraviny odchádzali celkovo v priemere s uspokojivými známkami 57 %, reťazové výrobky si pripísali v priemere 62 %, čo zodpovedá dobrej známke. Je však zaujímavé, že značkovým trvanlivým výrobkom sa lepšie darilo pri senzorickom hodnotení.

Pokiaľ ide o výsledky senzorickej kvality, zaujali nás mäsové výrobky. Priemerná celková známka sa pri nich líšila iba mierne v prospech súkromných značiek (62 % oproti 60 %), lenže zo senzorickej skúšky odchádzali  potraviny reťazcov so známkou lepšou o deväť percentuálnych bodov (70 % oproti 61 %). Ako sme už spomínali, v mäsových výrobkoch sme monitorovali aj obsah a kvalitu mäsa. Dokonca aj v tomto ohľade vyhrali vyvážený súboj o chlp privátne značky. V analýze obsahu mäsa si priemerne pripisovali 68 %, pričom značkové výrobky mali 67 %.

Hitparáda reťazcov

Triedenie súkromných značiek podľa toho, ktorý reťazec za nimi stojí, nám umožnilo porovnať, ako sa darí obchodným reťazcom v kvalite jednotlivých kategórií potravín. Ak si chcete kúpiť to najlepšie zo všetkých kategórií, musíte podniknúť okružnú cestu do supermarketov. Podľa našich výsledkov bol reťazec Billa najlepší v mliečnych a trvanlivých výrobkoch. Globus bol v priemere najúspešnejší v testoch údenín a v trvanlivých potravinách si najviac bodov pripisovali privátne značky reťazca Tesco. V tabuľke si môžete nájsť kompletné poradie všetkých sledovaných reťazcov. Dobrou správou je, že ani jeden z nich nie je úplne problematický. Dokonca aj ten najslabší priemerný výsledok je uspokojivý.

Počty značkových a privátních výrobků na prvních místech tabulek v testech z let 2019 až 2023

typ výrobků
značkové výrobky
privátní značky
masné výrobky 4 7
mléčné výrobky 8 6
chlazené výrobky 4 1
trvanlivé potraviny 12 13
celkem 28 27

Průměrné celkové hodnocení privátních značek v testech z let 2019 až 2023

značka
průměrné celkové
hodnocení
Globus dobře (68 %)
Lidl dobře (66 %)
Kaufland dobře (66 %)
Tesco dobře (61 %)
Billa dobře (60 %)
Albert uspokojivě (57 %)
Penny uspokojivě (56 %)
značka
průměrné celkové
hodnocení
Billa dobře (70 %)
Albert dobře (68 %)
Penny dobře (68 %)
Lidl dobře (67 %)
Globus dobře (66 %)
Kaufland dobře (65 %)
Tesco uspokojivě (59 %)
značka
průměrné celkové
hodnocení
Tesco dobře (76 %)
Albert dobře (73 %)
Billa dobře (71 %)
Kaufland dobře (70 %)
Penny dobře (68 %)
Lidl dobře (66 %)
Globus dobře (62 %)
značka
průměrné celkové
hodnocení
Billa dobře (70 %)
Kaufland dobře (66 %)
Lidl dobře (63 %)
Albert dobře (63 %)
Tesco dobře (62 %)
Globus uspokojivě (55 %)
Penny uspokojivě (53 %)
značka
průměrné celkové
hodnocení
Billa dobře (68 %)
Kaufland dobře (67 %)
Lidl dobře (66 %)
Albert dobře (65 %)
Tesco dobře (64 %)
Globus dobře (63 %)
Penny dobře (61 %)


Prihlásiť