Odškodnenie pri cestách verejnými dopravnými prostriedkami v EÚ

Obsah aprílového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 4/2024 Obsah aprílového dTestu

Sdílejte

Vydané: 23.5.2023   

Cestujúci v rámci Európskej únie aj pri cestách z Európskej únie majú právo na odškodnenie v prípade problémov pri cestovaní verejnými dopravnými prostriedkami vrátane lietadiel, vlakov, autobusov a lodí. Tieto práva sú upravené priamo účinnými európskymi nariadeniami. Zahŕňajú najmä práva plynúce zo zrušenia cesty, z dlhšieho oneskorenia aj prípady stratenej alebo zatúlanej batožiny. Niektorí dopravcovia, najmä železniční, poskytujú odškodnenie aj nad rámec týchto všeobecných pravidiel.

Blíži sa leto, obdobie prázdnin a dovoleniek a veľa spotrebiteľov bude v tomto čase viac využívať verejnú dopravu. Spotrebitelia by si mali byť vedomí toho, že cestovanie verejnými dopravnými prostriedkami im poskytuje významné práva voči dopravcom. Cestujúci si niekedy z neznalosti, alebo v dôsledku tzv. racionálnej apatie tieto práva neuplatňujú, alebo rezignujú. Nie je však na to dôvod.

V leteckej doprave dochádza v lete k mnohým zmenám aj k meškaniu. V prípade odmietnutia nástupu na palubu, zrušenia, alebo významného meškania letov, má cestujúci právo na bezplatnú starostlivosť v podobe ubytovania a občerstvenia, zabezpečenie prepravy náhradným letom, alebo aj na finančné odškodnenie podľa presne definovaných podmienok, pokiaľ odlietate z letiska ležiaceho na území EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom, alebo z tretej krajiny s európskym dopravcom. Cestujúci nemajú právo na finančné odškodnenie za meškanie, alebo zrušenie letu vtedy, keď k takýmto situáciám dôjde z dôvodu vyššej moci, za čo sa považuje napríklad nepriaznivé počasie.

Odškodnenie v leteckej doprave je odstupňované podľa vzdialenosti:

  • 250 € pri všetkých letoch s dĺžkou do 1500 kilometrov;
  • 400 € na všetky lety v rámci EÚ, ktoré sú dlhšie ako 1500 kilometrov a všetky ostatné lety s dĺžkou od 1500 kilometrov do 3500 kilometrov;
  • 600 € pri všetkých ostatných letoch.

Výška kompenzácie môže byť, v závislosti od ponúknutého náhradného spojenia, znížená na polovicu. Ak je let zrušený, dopravca vám teda musí poskytnúť presmerovanie a potrebnú starostlivosť.

V železničnej doprave má cestujúci tiež nárok na odškodnenie v závislosti od dĺžky meškania vlaku. Pokiaľ je meškanie medzi východiskovou a cieľovou stanicou 60 až 119 minút, môže cestujúci požadovať odškodnenie vo výške 25 % z ceny cestovného lístka. Pri oneskorení, ktoré presahuje 120 minút je výška kompenzácie 50 % z ceny cestovného lístka. Ani v jednom prípade nestráca cestujúci nárok na prepravu. Odškodnenie musí dopravca vyplatiť do jedného mesiaca od podania žiadosti buď vo forme poukážok, alebo iných služieb, prípadne priamo v peniazoch, ak o to cestujúci požiada. Niektorí dopravcovia poskytujú aj nadštandardné kompenzácie za meškanie, o ktoré cestujúci nemusí žiadať. Vždy však platia základné práva na odškodnenie, ktoré sú dané európskym nariadením.

Vo verejnej autobusovej a autokarovej doprave sa, s prihliadnutím na ťažko predvídateľné pomery na cestách, nerieši meškanie vzniknuté v priebehu cesty, ale iba zrušenie autobusového spoja, nezaistenie zarezervovanej dopravy (tzv. overbooking), alebo meškanie pri odchode autobusu, pri odchode z terminálu o viac ako 120 minút, a to iba pri diaľkovej doprave presahujúcej 250 km. V týchto prípadoch má cestujúci nárok na a) pokračovanie alebo presmerovanie do cieľového miesta určenia, bez akýchkoľvek ďalších nákladov a pri najbližšej príležitosti, alebo b) náhradu cestovného a prípadnú bezplatnú spiatočnú prepravu autobusom alebo autokarom do pôvodného miesta odchodu. Pokiaľ dopravca cestujúcemu takéto možnosti neponúkne, má cestujúci právo na náhradu cestovného aj na náhradu škody vo výške 50 % z ceny cestovného. Túto sumu je dopravca povinný vyplatiť do jedného mesiaca od podania žiadosti o náhradu.

Podobné práva zaručujú právne predpisy aj v prípade zrušenia cesty loďou, meškanie pri odchode lode a meškanie samotnej cesty loďou. Tieto práva si budú cestujúci uplatňovať najmä pri cestách trajektom po mori. Príkladom je oneskorené priplávanie do cieľovej destinácie o viac ako 1 hodinu. V tomto prípade môže byť nárok na odškodnenie v závislosti od dĺžky meškania vo výške 25 % až 50 % z ceny cestovného lístka.


Prihlásiť