Najprv si poďme zhrnúť, aké typy tašiek sa dajú na trhu kúpiť a na čo sú vhodné. Základné delenie je podľa spôsobu umiestnenia tašky, s tým ide ruka v ruke aj jej veľkosť a kapacita.
Typy tašiek na bicykel:
- tašky pod sedlo − pripevňujú sa zospodu na sedlo, majú obvykle najmenší objem, zmestí sa do nich najnutnejšie vybavenie (lepenie, náradie), osobné drobnosti, kompaktná veľkosť, objem do 1,5 l;
- tašky do rámu či na rám − majú trojuholníkový alebo obdĺžnikový tvar, hodia sa na základné potreby (náradie, mobil, kľúče, desiata), sú dobre prístupné, objem 1–2 l;
- tašky na kormidlo − umiestňujú sa pred kormidlo, stredná kapacita, dá sa na ne upevniť mapa, sú dobre prístupné, objem 1–5 l;
- tašky na sedlovú rúru − pomocou vlastnej pevnej konštrukcie sa pripevňujú na sedlovú rúru, nie je potrebné mať nosič, pojmú viac vybavenia, objem až 15 l;
- tašky na nosič − umiestňujú sa na nosič (obvykle zadný, ale existujú aj verzie na predný nosič), variabilné rozmery a veľká kapacita, pojmú aj výbavu na viacdenné výlety, objem 20–75 l.
My sme testovali párové tašky na zadný nosič, a preto sa v tomto sprievodcovi bližšie zameriame na ne. Mnohé rady však platia aj pre ostatné typy tašiek. Okrem veľkosti je dôležité brať do úvahy konštrukciu a rozvrhnutie tašky na nosiči. Existuje niekoľko konfigurácií. V zásade majú podobu samostatnej tašky, súpravy dvoch samostatných tašiek, alebo jednej spojenej tašky s dvomi až tromi hlavnými sekciami. Niektoré dvojité či trojité spojené tašky sa dajú aj rozdeliť a používať jednotlivé tašky samostatne, neplatí to však pre všetky.
Niektoré tašky nemajú žiadne vonkajšie vrecká a vyzerajú ako vaky alebo lodné vrecia. Iné majú viac priehradiek ako hociktorý turistický plecniak. Rozmyslite si, ktorý typ tašky je pre vás vhodnejší a či oceníte vonkajšie vrecká, alebo vám bude stačiť len vnútorný priestor tašky. V jeho členení sú tiež rozdiely, niektoré modely ponúkajú vnútorné priehradky aj zapínacie vrecká, iné však nie. Ďalšia vec na zváženie je systém zapínania. Môžete sa stretnúť s taškami, ktoré treba zrolovať a zaistiť prackou, iné majú klasické zipsy.
Ako pripevniť tašku na nosič
Montáž tašky na bicykel by mala byť čo najjednoduchšia. Najmä keď musíte bicykel na dlhší čas zaparkovať a opustiť. Pokiaľ budete s taškou jazdiť napríklad do práce, opakované odnímanie a pripínanie vás neminie. Aj počas výletov môžu nastať situácie, keď tašku radšej odopnete z bicykla a vezmete so sebou, napríklad pri návšteve pamiatok, reštaurácie či ubytovania. V takýchto situáciách možno oceníte ramenný popruh, ktorý je súčasťou niektorých modelov.
Dnes je veľmi rozšíreným spôsobom upínania tzv. klik systém (či klickfix). Pomocou špeciálnych zámkov na zacvaknutie a háčikov sa taška pomerne jednoducho pripne na nosič. Výhodné je, keď sa dá poloha upínania prispôsobiť veľkosti nosiča. Alternatívou je kombinácia suchých zipsov a háčikov či popruhov a praciek.
Tašky sa obvykle prichytávajú na horné vodorovné aj bočné zvislé rúrky nosiča. Pri nákupe si radšej skontrolujte priemer rúrok nosiča, na ktorý chcete tašku pripevňovať. Rozpätie sa pri jednotlivých modeloch môže líšiť a mohlo by sa vám stať, že taška nebude na nosič vhodná. Do úvahy berte aj celkovú nosnosť tašky aj nosiča. Pri balení vždy rozmiestňujte náklad rovnomerne.
Odolnosť je základ
Taška na bicykel určená na nosič bude prevážať celú vašu výbavu vrátane oblečenia a elektroniky. Je preto dôležité, aby bola vodoodolná aj pevná, len tak si užijete dobrodružstvá a náhla zmena počasia ani náročný terén vás neohrozí. Vyberajte si preto nepremokavé tašky z kvalitných materiálov, ktoré sú odolné aj proti odreniu či roztrhnutiu. Pomôcť vám môže aj pláštenka, s ktorou sa niektoré tašky dodávajú.
V neposlednom rade je dôležitá aj bezpečnosť. Pri cyklotaškách treba myslieť na niekoľko zásad. Batožine by nemali chýbať reflexné prvky. Užitočná môže byť aj možnosť pripnutia svetla, čo sa hodí obzvlášť pri väčších modeloch, ktoré by mohli zatieniť svetlo či odrazku. Ďalším rizikom, ktorému sa treba vyhnúť, je zamotanie predmetu do výpletu kolesa. Tašky by nemali byť navrhnuté takým spôsobom, aby pri naplnení nejaká časť zasahovala do osi kolesa. Nebezpečné však môžu byť aj dlhé alebo voľné popruhy. Na to myslite aj pri balení a vždy skontrolujte, či sa do kolesa bicykla nemôže nič zapliesť.