Ako sa testovalo

Ako sa hodnotilo

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení.

  • praktické skúšky: 45 %
  • prispôsobenie dieťaťu: 20 %
  • ovládanie: 15 %
  • bezpečnosť a odolnosť: 15 %
  • nežiaduce látky: 5 %

Praktické skúšky

Jazdných skúšok sa zúčastnilo päť detí. Traja chlapci a dve dievčatá vo veku od päť do osem rokov jazdili na zaistenej skúšobnej trati. Testovací okruh mal premenlivý sklon a niekoľko druhov povrchov. Na trase bolo vytýčených niekoľko prekážok. Deti pozorovala trojica odborníkov. Na základe svojich pozorovaní hodnotili rôzne parametre – predovšetkým základné jazdné vlastnosti (rozjazd, ovládateľnosť aj celkové správanie bicyklov) a komfort pri jazde (vrátane polohy pri sedení, alebo priľnavosti pedálov).

Známka za bežné používanie zahŕňa, okrem iného, jednoduchosť nasadania a zosadnutia, prípadne ukladanie a zdvíhanie bicykla.

Testované produkty kolegovia známkované aj za viditeľnosť a osvetlenie pri sťažených podmienkach, predovšetkým v noci a/alebo v daždi.

Prispôsobenie dieťaťu

Expert dostal za úlohu posúdiť detské bicykle z ergonomického hľadiska. Všímal si napríklad šírku kormidla, polohu sedadla, vzdialenosť brzdových páčok, alebo hmotnosť bicykla. Pri hodnotení sa počítalo s používaním šesť až deväťročnými deťmi s bežnou hmotnosťou aj vzrastom.

Ovládanie

Kolegovia študovali vyhotovenie, zrozumiteľnosť a úplnosť návodu na použitie. Známkovali jednoduchosť a rýchlosť montáže kolies, nastavenie výšky sedla aj kormidla a jednoduchosť prenášania a prepravy bicyklov. Nezabúdali ani na údržbu, čistenie a opraviteľnosť bicyklov.

Bezpečnosť a odolnosť

Testy odolnosti a bezpečnosti bicyklov sa riadili normou DIN EN ISO 4210-2:2015-12. Laboratórium sa, okrem iného, zameralo na predstavenie kormidla, rám, prednú vidlicu, radenie aj sedlo. Odolnosť všetkých spomínaných komponentov testovalo staticky aj dynamicky na skúšobnom podstavci.

Účinnosť bŕzd overovali podľa normy DIN EN ISO 4210-2:2021-12, pri celkovej hmotnosti 60 kg a pri maximálnej deklarovanej nosnosti.

Parameter nazvaný ďalšie bezpečnostné aspekty odráža (ne)prítomnosť ostrých rohov a hrán, povinného bezpečnostného značenia aj odolnosť stojana proti preklopeniu. Hodnotili tiež celkovú kvalitu továrenského spracovania.

Nežiaduce látky

Rukoväte a sedadlá bicyklov boli podrobené chemickému rozboru. Pátralo sa po polycyklických aromatických uhľovodíkoch (PAH) a zmäkčovadlách (predovšetkým ftalátoch). Látky PAH boli extrahované pomocou toluénu a analyzované plynovou chromatografiou s hmotnostnou spektrometriou. Na extrakciu ftalátov sa použili organické rozpúšťadlá, na ich detekciu zvolili opäť plynovú chromatografiu s hmotnostnou spektrometriou.

Prihlásiť