Ako testujeme pneumatiky

Ako hodnotíme

Podiel skupín skúšok na celkové hodnotenie:

  • mokrá vozovka: 42 %
  • suchá vozovka: 28 %
  • životnosť: 12 %
  • odieranie: 6 %
  • vplyv na spotrebu: 6 %
  • hlučnosť: 3 %
  • udržateľnosť: 3 %

Limity hodnotenia

Uspokojivé a akékoľvek horšie hodnotenie parametrov mokrá vozovka, suchá vozovka, opotrebenie, alebo vplyv na spotrebu paliva limituje celkové hodnotenie, ktoré nemôže byť lepšie ako najhoršia známka udelená v niektorej z týchto skúšok.

16-palcové pneumatiky sa testovali na Volkswagene Golf.

Mokrá vozovka

Skúšky na mokrej vozovke predstavujú historicky najväčšiu výzvu a zároveň odhaľujú najviac pochybení. Aj z tohto dôvodu majú najväčší podiel na celkovom hodnotení. Ovládateľnosť aj ďalšie jazdné vlastnosti sa zisťujú subjektívnym posúdením dvoma profesionálnymi vodičmi pri jazde na čas na dráhe dlhej 1900 m s povrchom výdatne pokropeným vodou.

Známka za brzdenie sa udeľuje na základe dĺžky brzdnej dráhy. Spomaľuje sa z rýchlosti 80 km/h na nulu na asfalte a betóne. Obidva povrchy sú vystavené vytrvalému dažďu.

Potenciálne vysoko nebezpečným javom je akvaplaning, teda strata priľnavosti na vozovku pri vjazde do vrstvy vody. Odolnosť proti akvaplaningu na rovnej vozovke sa overuje tak, že vozidlo vojde ľavými kolesami pri kritickej rýchlosti (ktorá sa zisťuje pred samotným testom) do úseku so súvislou vrstvou tečúcej vody s hĺbkou 8 mm. Na danom mieste začne zrýchľovať a zrýchľuje až do okamihu, keď kolesá stratia priľnavosť. Akvaplaning v zákrutách sa testuje na kruhovej dráhe s priemerom 200 m, ktorá je vystavená vytrvalému dažďu. Na dráhe je 20 m úsek s tečúcou vodou s hĺbkou 5 mm. Vozidlo vojde pri rýchlosti 60 až 100 km/h do vody s konštantným uhlom natočenia volantu a zvýši rýchlosť o 5 km/h.

Smerové vedenie odborníci posudzujú pri jazde na asfaltovom okruhu vystavenom vytrvalému dažďu. Zisťuje sa limitná priľnavosť pneumatík a zaznamenáva sa čas na jedno kolo.

Suchá vozovka

Subjektívne posúdenie sa opäť robí dvoma skúšobnými jazdcami. Na vysokorýchlostnej dráhe skúšajú jazdnú stabilitu aj celkovú ovládateľnosť. Dĺžka brzdnej dráhy sa meria na asfalte. Brzdí sa z rýchlosti 100 km/h na 0 km/h.

Opotrebovanie

Každá pneumatika prejde na skúšobnom prístroji vzdialenosť 5000 km a 15 000 km v skúšobnej kolóne. Hĺbka dezénu na celej ploche sa pravidelne meria laserovým lúčom a výsledný nájazd sa dopočítava. Každá pneumatika sa podrobuje dôkladnej analýze, ktorá má vylúčiť možné defekty spôsobené konštrukčnou chybou.

Vplyv na spotrebu pohonných hmôt

Meranie spotreby prebieha pri konštantnej rýchlosti 100 km/h na dvojkilometrovom okruhu. Jazda sa niekoľkokrát opakuje a počíta sa priemerná spotreba.

Na celkovú známku má aktuálne vplyv aj hmotnosť pneumatiky.

Odieranie

Známkovalo sa na základe porovnania hmotnosti pneumatiky pred skúškou celkového nájazdu aj po nej. V tabuľke uvádzame hmotnosť uvoľneného materiálu v mg na najazdený kilometer prepočítanú na jednu tonu automobilu (mg/km/t).

Hlučnosť

Známka za hlučnosť vnútri vozidla sa skladá zo subjektívneho posudzovania jazdného hluku pri jazde na asfalte a betóne a brzdení z rýchlosti 130 km/h na 30 km/h. Vonkajšiu hlučnosť preverujeme dvojakým spôsobom, subjektívnym posudzovaním záznamu hluku na asfaltovej dráhe v rýchlosti 80 km/h s vypnutým motorom a tiež objektívnym meraním hluku v decibeloch.

Udržateľnosť

Parameter udržateľnosť odráža ekologickosť a spoločenskú zodpovednosť v rámci výroby.

Všetci výrobcovia boli ešte pred začiatkom testu požiadaní o poskytnutie podrobnejších informácií o svojich produktoch. Zaujímalo nás, kde sa pneumatiky vyrábajú, či spĺňajú rôzne štandardy environmentálneho manažmentu (ISO 14001, 14040, 14044, alebo 14025), či sa výrobca zúčastňuje iniciatívy OSN Global Compact, či pneumatika dostala relevantné ohodnotenie udržateľnosti (napr. EcoVadis), alebo či umožňuje spätný odber použitých pneumatík.

Prihlásiť