Ako testujeme softwary pro videokonference

Ako hodnotíme

Podiel skupiny skúšok na celkovom hodnotení.

  • kvalita hovoru: 50 %
  • použitie: 30 %
  • ochrana súkromia a zabezpečenie: 20 %

Niektoré čiastkové hodnotenia môžu byť limitované hraničnými hodnotami. V takom prípade nemusí celkové hodnotenie zodpovedať váženému priemeru čiastkových hodnotení.

Kvalita hovoru

Kvalita s neobmedzeným spojením: Cieľom série skúšok je zistiť, ako softvér prenáša obraz aj zvuk v rôznych situáciách, ak internetové pripojenie nie je obmedzujúcim faktorom. Testujeme kvalitu zvuku pri audiohovore aj videohovore medzi dvoma účastníkmi. Následne rovnaké skúšky opakujeme pri audiohovore aj videohovore s piatimi účastníkmi. Nasledujú skúšky kvality videa. Tento faktor testujeme pri videohovore s dvoma aj piatimi účastníkmi.

Kvalita s obmedzeným spojením: Skúškami zisťujeme, ako sa softvér vyrovná s horšími podmienkami, napríklad pomalším pripojením na internet. Prvou skúškou je videohovor s piatimi účastníkmi s rýchlosťou pripojenia obmedzenou na 512 kbit/s. Nasleduje videohovor dvoch účastníkov s rýchlosťou pripojenia obmedzenou na 160 kbit/s. Pri druhej uvedenej rýchlosti testujeme aj taký variant videohovoru, keď jeden z dvoch účastníkov zdieľa svoju obrazovku. Tento test má simulovať napríklad vzdialenú pomoc s technickým problémom pri zhoršených podmienkach. Posledným testom je náhla zmena rýchlosti. V priebehu videohovoru dvoch účastníkov priebežne meníme obmedzenia rýchlosti pripojenia a sledujeme, ako softvér na tieto zmeny reaguje.

Potláčanie okolitého šumu: Sériou skúšok skúmame, ako si softvér poradí s odstránením bežného nežiaduceho hluku zo zvukového záznamu. V blízkosti záznamového zariadenia simulujeme v priebehu videohovoru zvuk písania na klávesnici a zvuk ventilátora. Tento test simuluje napríklad použitie aplikácií v notebooku, v ktorom sú zdroje oboch týchto hlukov v blízkosti záznamového zariadenia.

Použitie

Pomoc: Sledujeme rozsah a prehľadnosť pomocou aplikácie. Hodnotíme tak dostupnú elektronickú dokumentáciu, ako aj funkciu na pomoc používateľovi.

Inštalácia: Pozorujeme celý priebeh sprevádzkovania softvéru. Test zahŕňa inštaláciu programu aj nastavenie všetkého, čo je nutné na realizáciu videohovoru (napr. zariadenia na záznam zvuku a videa).

Ovládanie: Hodnotíme jednoduchosť použitia. Pri testovaní sledujeme niekoľko modelových situácií. Základným testom je spustenie a účasť v naplánovanej konferencii s prenosom videa alebo bez neho. Sledujeme zložitosť aj funkčnosť zmeny hovoru dvoch účastníkov na hovor viacerých účastníkov. Testujeme aj jednoduchosť a funkčnosť zdieľania obrazoviek. Pozornosť venujeme aj použitiu kalendára (napr. naplánovanie konferencie, synchronizácia s externými kalendármi…) alebo používanie chatu a zdieľanie dokumentov. V neposlednom rade skúšame aj zmenu nastavenia počas hovoru, napríklad zmenu zdroja zvuku.

Ochrana súkromia a zabezpečenie

Hodnotíme metódy ochrany prenosu aj základné zabezpečenie používateľských účtov. Pri testovaní sledujeme, aké dáta sme o činnosti aplikácií schopní zistiť z prenášaných dát. Zisťujeme, aké zabezpečenie prenosu aplikácie používajú. Venujeme sa aj tomu, ako aplikácie používateľovi pomáhajú so zabezpečením používateľského účtu. Sledujeme, aké heslá používateľ smie a nesmie použiť. Negatívne hodnotíme možnosť zadania hesiel krátkych (od 6 znakov), triviálnych, bez malých/veľkých písmen alebo bez neštandardných znakov. Zisťujeme či je možné uskutočnenie najznámejších útokov (napr. brute force – strojové skúšanie náhodných hesiel). Okrem používateľských účtov sledujeme aj zabezpečenie konferencií. Negatívne hodnotíme možnosť pripojenia sa k cudzej konferencii uhádnutím mena alebo nemožnosť uzamknutia konferencie.

Prihlásiť