PRÁVNE NORMY
Základnými právnymi normami, ktoré v Slovenskej republike upravujú spotrebiteľské práva, sú Zákon o ochrane spotrebiteľa a ustanovenia Občianskeho zákonníka o spotrebiteľských zmluvách.
Obchodný zákonník upravuje primárne vzťahy medzi podnikateľmi, za určitých podmienok je však možné uzavrieť obchodný záväzkový vzťah i so spotrebiteľom. Ochrana spotrebiteľa je však menšia ako v prípade uzavretia spotrebiteľských zmlúv podľa občianskeho zákonníka.
Čiastkovú problematiku upravuje taktiež Zákon o spotrebiteľskom úvere, Zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú vadným výrobkom a Nariadenie vlády SR o všeobecnej bezpečnosti výrobkov.
DOZORNÉ ORGÁNY A ĎALŠIE INŠTITÚCIE
Hlavným orgánom zodpovedným za stanovenie a uskutočňovanie spotrebiteľskej politiky je Ministerstvo hospodárstva SR - odbor ochrany spotrebiteľa.
Dozor nad potravinárskymi výrobkami vykonáva hlavne Štátna veterinárna a potravinová správa SR, v niektorých prípadoch ako sú napr. kontrola verejných stravovacích zariadení regionálne hygienické stanice.
Dozor nad nepotravinárskymi výrobkami vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia.
Dozor nad liekmi vykonáva Štátny ústav pre kontrolu liečiv a dozor nad doplnkami stravy Štátna veterinárna a potravinová správa.
Dozor nad poštovými službami vykonáva Poštový regulačný úrad. Dozor nad telefónnymi službami vykonáva Telekomunikačný úrad SR, kde môžete požiadať o mimosúdne riešenie sporu v prípade nesúhlasu so spôsobom vybavenia reklamácie.
Dozor nad činnosťou bánk a poisťovní vykonáva Slovenská národná banka.
Dozor nad dodržiavaním povinnosti pri uzatváraní spotrebiteľských úverov vykonáva v prípade bankových subjektov Slovenská národná banka, pri ostatných subjektoch potom Slovenská obchodná inšpekcia.
Dozor nad ochranou spotrebiteľa v oblasti energetiky vykonáva (teda v oblastiach elektroenergetiky, v teplárenstve a plynárenstve) Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR vydáva normy týkajúce sa technických požiadaviek na výrobky a eviduje štátne skúšobne.
Európske spotrebiteľské centrum pomáha spotrebiteľom s riešením sťažností a sporov s predajcami výrobkov a služieb v členských štátoch EU, Nórsku a na Islande.